Výlety pěšky

Jako první jsou zařazeny výlety vícedenní, potom jednodenní, dále půldenní a nakonec kratší vycházky kolem Javorníku, například s dětmi nebo kočárkem. Navštívit dále můžete i vybrané "Lokality".

Dvě nejkrásnější hřebenovky:

První, která je dlouhá 4 - 5 dnů, schůdná pouze pěšky, pro zkušené i s dítětem v sedačce.

Bílá Voda (BUS - Léčebna, konečná stanice) - po červené na Borůvkovou horu - dále po polské zelené na Hraniční přechod Travná - sejdete asi 1 km po silnici kolem Celnice restaurace a dále asi 500 m po silnici kolem Dědičné štoly Travná - odtud po zelené kolem Drtiče až na rozhraní. Pokračujete po modré kolem horního konce Zálesí, kolem Lesního baru na Koníček a dále na Lesní kout. Nyní po zelené přes Černý vrch a kolem Hraničního vrchu až ke kraji lesa u Hraniček. Cesta po louce asi 200 m k novému rozcestníku není značená. Od rozcestníku pak po červené na Špičák a pak po žluté na Břidličný, Kovadlinu, Klínový a Smrk. Poté po zelené na Císařskou louku a po červené na Paprsek. Pokračujte po červené k Medvědí boudě, Stále po červené přes Kunčickou horu až na Králický Sněžník. A nakonec po červené kolem Dolní Moravy až do Králíků - BUS i vlak.

Druhá, která je dlouhá 2 - 3 dny, schůdná pouze pěšky, pro zkušené i s dítětem v sedačce.

Javorník (ČD i BUS) - po červené z náměstí kolem zámku Jánský vrch", kaple U Svatého Antoníčka, přes zříceninu Rychleby, přes Nové Vilémovice až na Hraničky. Z Hraniček po červené na Špičák a pak po žluté na Břidličný, Kovadlinu, Klínový a Smrk. Poté po zelené na Císařskou louku a po červené na Paprsek. A z Paprsku po zelené do Starého Města.

Horské jednodenní túry:

Schůdné pěšky, pro zkušené i s dítětem v sedačce nebo kočárkem. Jsou tu i cyklostezky, která zčásti vedou společně s turistickou značkou a zčásti je mírně kopírují.

Bílá Voda - Borůvková hora - Javorník

Bílá Voda (BUS - Léčebna, konečná stanice) - po červené na Borůvkovou horu Z Borůvkové hory pak po modré na Letiště a dále po zelené do Javorníku (BUS i ČD).

Bílá Voda - Pod bílou skálou - Letiště - Javorník

Bílá Voda (BUS - Léčebna, konečná stanice) - po zelené Šafářova skála, U tří lip a Pod bílou skálou a Letiště. A stále po zelené Sedm křížů, Hraniční potok, Javorník.

Bílá Voda - U Tří lip - Kraví skály - Bílá Voda

Bílá Voda (BUS - Léčebna, konečná stanice) - po zelené Šafářova skála, U tří lip a Pod bílou skálou, pak po červené na Borůvkovou horu a po červené do Bílé Vody. Červen je měsíc, kdy příroda přechází z jara do léta. Je to znát nejen u rostlin (odkvétají jarní a začínají kvést letní), ale i u zvířat, kdy mláďata jsou již samostatnější. Nádherná příroda, která žije. Cestou najdete houby, pozorovat můžete motýly. Cesta vede také kolem odbočky k bývalé štole na těžbu uranu - viz sekce "Geologie a mineralogie".

Šálkova cesta:

Na málo známé neznačené cestě nepotkáte téměř nikoho, jen zcela ojediněle lesníka či někoho z místních. Zato přírody a výhledů si užijete až až. K orientaci jsem uvedl mapu s čísly:

1. Rozcestí, na které nepůjdete ani po červené, ani po zelené, ale vpravo, kolem kamene s pamětní deskou.

2. Odbočka proti toku potůčku k málo známé studánce a kapličce.

3. Křížení se zelenou turistickou značkou.

4. Křižovatka tvaru "T", kde se dáte vpravo. Doleva pak lze dojít zpět na cyklostezku a k Rychlebské zřícenině či zpět na Čertovy kazatelny. To může být váš další výlet.

5. Místo, kde začínají tabulky se zákazem vstupu do lesa kvůli poddolování. Jsou tu zasypané svislé komíny a štoly.

6. Místo prudkého ohybu ve směru toku potoka. Po 50 metrech zde stojí stará vápenná pec.

7. Příchod na Zálesí. Zpět můžete například po zelené.

8. Uranový důl - pozůstatky a haldy. Více v sekci mineralogie.

Nové Vilémovice - Travná

Pokud počasí dovolí, můžete absolvovat výlet, asi 15 km, z Nových Vilémovic (BUS) do Travné (BUS). Cesta vede po červené na Hraničky, déle vpravo, (dle rozcestníku asi 200 m) po polské zelené na Černý vrch a Černý kout. Následuje cesta po modré přes Koníček, Zálesí a lesní bar až do Travné. Cesta je zvolena překrásnou polodivokou přírodou, kde, kromě prázdnin nepotkáte téměř nikoho. Uklidňující nekonečná příroda, která vás pozitivně nastartuje do dalších dnů. Z Javorníku do Nových Vilémovic se dostanete autobusem a z Travné zpět do Javorníku také.

Nové Vilémovice - Pod Černým koutem - U kříže - Šálkova cesta - Čertovy kazatelny - Javorník nebo Račí údolí

Zcela opuštěná cesta - 22 km, téměř celá po vrstevnici, jen začátek jde do kopce. Nové Vilémovice (BUS - Z Javorníku o víkendu 8:44, ve všední den 7:05, další zastávka na znamení je křižovatka Račí údolí). Z Nových Vilémovic nahoru po červené, nad Vilémovicemi naberte vodu, v lese doprava po žluté (asi 500 m do kopce a pak 500 m s kopce), pak na křižovatce s velkou hlavní lesní cestou doleva. Asi po kilometru žlutá odbočuje doprava, ale vy půjdete stále rovně po hlavní lesní cestě jakoby po hlavní silnici, která vás podle mapy přivede až k Reslovu kříži. Zde je vlevo asi 50 m studánka (označena zeleným kroužkem). Od Reslova kříže můžete po zelené na mapce a dojdete s kopce na Šálkovu cestu, kde půjdete vpravo do kopce a po ní dojdete až k Čertovým kazatelnám. Od Reslova kříže také můžete jít po čárkované červené (na mapce), přes Prostřední vrch, ale je zde těžké rozpoznat, kde odbočit na Šálkovu cestu. (POMŮCKA: Scházíte-li s Prostředního vrchu, kde je nádherný výhled do okolí, najednou cesta odbočuje v pravém úhlu doleva, po 80 metrech v pravém úhlu doprava. Cesta vede nyní kolem lesa s kopce, asi po 150 m je rovinka, zde musíte odbočit vlevo do lesa, kde cesta není vůbec znatelná. Asi po 50 m pak na ni narazíte a ta vás zavede k Šálkově cestě. Kdo si netroufá, půjde tedy po zmíněné zelené čárkované na mapce. A dále už jen po Šálkově cestě. Na jejím konci po zelené do Račího údolí nebo po červené do Javorníku. Cesta vede stále pod hřebenem, jsou zde jen lesy, paseky a zase lesy. Ideál pro milovníky přírody.

Nové Vilémovice - Špičák - Žulová

Cesta po červené turistické značce, která vás provede nádhernou krajinou se studánkami a potůčky, přes louky a lesy. Více na obrázcích. Po cestě přijdete k lovecké chatě, která je k pronajmutí. Asi 50 m pod chatou je i studánka.

Žulová - Lom Transgranit - Arcibiskupský lom - Brankopy - Stříbrná pavučina - Vápenná

Zvolil jsem cestu, na mapě jsem ji označil hnědou, na jejímž konci je málo známá tábornická osada Stříbrná pavučina. Na tuto osadu se lze dostat buď od lomu, hned na začátku vodní plochy doleva do kopce, nebo před studánkou doleva po lesní cestě nahoru. Cesta vede malebnou přírodou. Na loukách hnízdí chřástal, lesní cesty jsou pohodlné. Všude krásné rozhledy do krajiny a různá drobná překvapení. Zpět do Vápenné se pak dostanete po modré turistické značce.

Vidnava (Mokřady a kaolín):

Na jedné straně přírodní rezervace, kde roste chráněná ostřice chlupatá (roste i v Javorníku na biocentru) a mnoho jiných, na druhé bývalá těžba kaolínu. Kromě toho i muzeum, kostel, zámek a jiné památky. V okolí byly nalezeny pozůstatky člověka z období 5 tisíc let př. n. l. Na tento výlet si rezervujte celý den. O kaolínu se dočtete na stránce mineralogie.

Výlet na Smrk.

Krásná procházka, sice trochu do kopce, ale stojí za námahu. Ze stanice Horní Lipová, kde na nádraží shlédnete muzeum výpravny vlaků, půjdete překrásnou lesní krajinou. Po cestě ze Smrku nasbíráte borůvky a pak se opět ponoříte do stínu lesa, stále kolem Stříbrného potoka, a to od jeho pramene až do Žulové.

Vodopády Stříbrného potoka:

Nejen v létě, ale i v zimě choďte ven. Utužíte své zdraví, tělesné i duševní. Při jarním tání, kdy je vody dost, je zajímavá krátká procházka k vodopádům.

Jeskyně Na Špičáku - Vápenka v Písečné.

Jeskyně Na Špičáku nejsou velké, zato prostředí je tu velmi pěkné. Po zelené se pak dostanete na starou vápenku v Písečné. Je to krátká procházka, výlet ani ne na půl dne. Je tu mnoho hmyzu, ale i zmije, takže pozor na ně.

Jeskyně Na Pomezí (ČD Lipová jeskyně)  - Medvědí kámen - Jeseník lázně - Jeskyně Na Pomezí.

Od zastávky vlaku vede několik turistických tras. Nejdříve půjdete po modré - viz Mapy.cz, a nebo mapa na obrázku. Cesta vede nejdříve pomalu do kopce, posléze prudčeji stoupá až na Medvědí kámen. Po celou dobu vás budou provázet krásné výhledy do okolí. Pak budete pokračovat ještě po modré. Na hřebeni si však můžete vybrat. Nejkratší cesta do Jeseníku - lázně je po zelené od rozcestníku " Nad Schindlerovým pramenem", nebo můžete jít po původní modré asi o 1,2 km dál a asi 100 m před Rapperovým kamenem odbočit do Jeseníku - lázně po žluté, případně ještě až k Ripperovu kameni a pak po červené  do Jeseníku - lázně. U Jitřního pramene se všechny značky opět setkají. Pokračujte po nich ještě asi 1,5 km do lázní Jeseník a najděte žlutou, která vede po vrstevnici asi 2,5 km k zastávce ČD Lipová jeskyně. Doporučuji v květnu a červnu, kdy na loukách kvete mnoho vzácných bylin, viz obrázky.

Vápenná - Tomíkovice - Velká Kraš (kolem říčky Vidnavka) - pro ty, kteří se nebojí přebrodit řeku.

Cesta není značená. Použijte opět Mapy.cz na tomto odkaze. Jedná se pouze o polní a lesní cesty kolem vodního toku Vidnavka, někde kolem železniční tratě, kolem lomů, mezi silnicí a vodou apod., mnohdy cestou již neznatelnou. Po cestě můžete pozorovat například skorce vodní, je jich tu mnoho. Cesta zabere asi půl dne, Do obou koncových bodů jezdí BUS i vlak.

Vycházky kolem Javorníku:

1. Biocentrum Javorník Ves. Od nádraží ČD z velmi mírného kopce stále rovně. Asi po 2,5 km dojdete k Biocentru.

2. Zámecký park (vedle zámku kousek po červené), v létě jsou zde umístěny dlouhé houpačky na lanech, na stromech kvízy pro děti a v okolním terénu některé hry.

3. Kolem obory nad zámkem a na vyhlídku.

4. Javorník - Hahnberg - Bílý Potok - a zpět. Po cestě narazíte na starý zájezdní hostinec, za ním pak i stará kaple Panny Marie ustavičné pomoci.

Závěrem něco o výletech:

Kdy a kam: V Rychlebských horách je mnoho a mnoho turistických tras, vždy na Mapy.cz něco najdete. Výlety, které jsou zde uvedeny jsou jen příklady.

Po stopách zvěře: Nejen během zimních měsíců (v letních měsících po dešti) se můžete vydat na různá místa po stopách zvěře, nad Javorník, nad Hoštice nad Bílou vodu i jinam. Sníh nemusí být všude, ale stopy zvěře je vidět i v mokré půdě. Ve všech oblastech naleznete stopy laní a srnek, muflonů, ale i veverek, zajíců atd., dále lišek a divočáků, vysoko v horách pak zřídka i kamzíků. Jen výjimečně se zde objeví rys či vlk.

Výlety: Na stránkách nenajdete komerčně atraktivní místa, ta jsou v každém Turistickém informačním centru, na mapách a v publikacích, ale spíše jiná zajímavá místa pro romantiky a milovníky přírody. K vašemu výběru poslouží i další sekce, a to dle vašich zájmů. Například článek "Ochrana přírody" v sekci "Něco málo o přírodě" nabízí chráněné a významné lokality, sekce "Geologie a mineralogie" pak připomíná to, co se zde nalézá, o přírodě se více dozvíte v sekci "Fauna" či "Flóra", apod. Vybírat tedy můžete dle svých zájmů.

Vlakem a autobusem, nebo též autem i na kole: Z Javorníku se lze vlakem dostat na turisticky značené cesty, které vás povedou přes zajímavá místa, zmíněná a rozdělená v dalších sekcích. Jsou to například Velká Kraš, Kobylá nad Vidnavkou, Žulová, Vápenná a Lipová Lázně. Do vlaku můžete i s kolem, protože jsou zde také značené cyklostezky a is kočárkem. Autobusem se můžete vydat směr Bílá Voda, směr Travná a Zálesí, a také směr Uhelná, Nové Vilémovice, Vojtovice, Skorošice apod. Výhodou těchto spojení je, že můžete plánovat výlety tak, aniž byste se museli vracet ke svému autu, tedy můžete se vrátit buď naplánovaným okruhem, popřípadě z jiné vlakové nebo autobusové zastávky.

Na vrcholy a hory: Na vrcholech či pod nimi lze i přespat. Je to doporučení pro romantiky. Je to výzva, kopce, krásná krajina kolem. A stojí za to. Naslouchání okolních větrů a jiných zvuků vás uspí, jako miminko. A je zapotřebí si odpočinout. Vyjít můžete odkudkoliv, z Javorníku, ze Žulové nebo i z Ramzové, Starého Města atd., podle vašich představ.

Do lesů: V lesích nad Javorníkem, Račím údolím a Uhelnou si můžete všimnout velkého množství padlých nevytěžených stromů a větví. Mnohdy tu jsou z důvodu nelehkého přibližování, případně i záměrně. Řeknete si, že je to škoda, ale není tomu tak. Padlé dřevo v lesích bývá úkrytem až poloviny všech živočichů, dále se rozkládá a postupně vytváří biomasu pro růst nových stromů a rostlin. Neboli, mrtvý les živí nový les. Na padlém dřevu stačí odloupnout kousek kůry a přesvědčit se. Vyhledání takových míst není problém, jsou v celém okolí.

Ke studánkám a pramenům: Pokud si vezmete spacák nebo celtu, a půjdete z Javorníku do Starého Města pod Sněžníkem, popřípadě například z Ramzové do Travné apod., projdete velkou část Rychlebských hor. Na jídlo vám bude stačit něco málo, třeba chléb a trvanlivý salám. Na pití pak jen dvě prázdné plastové láhve od limonády, protože každých pár kilometrů vás čeká studánka nebo pramen. Jediný úsek, který je hřebenovce suchý je mezi Špičákem a Smrkem. S tím je zapotřebí počítat a naplánovat podle toho cestu. Studánky jsou však v celém okolí a lze je využívat na všech trasách. Jsou i na mapách.

Za krásnými vyhlídkami: Mohl bych doporučovat rozhledny a jiné atrakce, ale to není to pravé. Ten opravdový zážitek je přímo u nosu a je jich mnoho. Například nad Javorníkem je vyhlídkový přístřešek, kde se můžete posadit, posvačit a pozorovat, fotografovat, poslouchat věžní hodiny, nebo ptáky atd. Ovšem lze najít i jiná místa a to kupříkladu v Městském lese na rozcestí Štít (595 m). Odtud je krásný výhled na Javorník a okolí jako z letadla. Podobný je výhled i z louky nad zaniklou obcí Zastávka, dále pak před i na Hraničkách, na cestách po hranicích, ale i jinde.

Jsou i jiná místa: V okolí Javorníku naleznete mnoho rybníků, kde se slétá vodní ptactvo, žijí tu plazi a obojživelníci a je tu také mnoho hmyzu. Také studánek je tu mnoho a voda z nich osvěží.

Obora s vysokou zvěří: Zde můžete pozorovat, případně, máte-li starý tvrdý chléb, tak i trochu nakrmit zvěř, z bezprostřední blízkosti přes plot. Obora se nachází na konečné zastávce autobusu v obci Nové Vilémovice. Na horním okraji obory je i pohodlné posezení, v létě i s občerstvením.

Téměř čarovné lesy a háje: Jsou to lesy, skoro lužní, protože je tam vysoká hladina spodní vody. Žije v nich velmi mnoho různého hmyzu a ptactva. Nicméně v létě o půlnoci a za úplňku, kdy teplota neklesne pod 15°C, zde ptáci opravdu křičí a vyvádí po celou noc. Není nic krásnějšího, než o půlnoci poslouchat ptačí zpěvy. Jeden takový lesík se nachází mezi Bílým Potokem a Hahnbergem, další v celém nížinné okolí Javorníku.